LÖSZÖLŐ/TÖKÖLŐ/MEGALÖSZÖLŐ

TÚRÁK

Ságváron és környékén

A túrák megrendezésének ötlete még valamikor a kétezres évek elején, egy baráti társaság körében merült föl, a Vértes-hegység lankáin barangolva.

Sokan nem is sejtik milyen szép helyek találhatók Siófokhoz ilyen közel. De jó lenne ezeket megmutatni másoknak! Mindez persze kezdetben nem volt több álmodozásnál. Röpködtek a jobbnál-jobb ötletek, majd végigvettük a dolog buktatóit, és ahogy az legtöbbször ilyenkor lenni szokott, az egész feledésbe merült.

Aztán 2005 novemberében megalakult a Ságvárért Egyesület, és ennek az egyik hajdani túrázó is tagja lett. Az egyesület célkitűzéseiben pontosan ilyen feladatokat vállal magára, az anyagi és személyi háttér pedig biztosítja a sikeres lebonyolítást. A tagság lelkesen fogadta az ötletet. A gyűlésen két táv megrendezését határoztuk el. Az egyik egy 32 kilométeres középtávú, a vállalkozóbb kedvűeknek, illetve a túrázást versenyszerűen űzőknek, felkészítés gyanánt.

Sokat töprengtünk a névadáson. Nem akartunk híres emberek, vagy tájegységek neveit adni, mivel ezek megszokottak, sablonosak. Mi valami különlegesebbet szerettünk volna. Mivel az átlagosnál gazdagabb történelmi múltunk lenyomatait a környék löszfalai, mélyútjai és szurdokai rejtik, adódott, hogy a lösz szó valamilyen formában szerepeljen benne. Egy zalai túra neve (Csesztregélő) alapján alkottunk egy műszót, ami egyszerű és felkelti a figyelmet. Így lett Löszölő. Szójátéknak sem utolsó. Erre rímel a másik, 17 kilométeres táv neve: Tökölő. Ezzel gondoltunk a kezdő túrázókra, idősebbekre, családosokra. Szintidő nincs, így még a név is találó.

Elhatároztuk, hogy az eseményt nyáron (2007. július 7.) rendezzük meg. Ősszel és télen az erdőben folyó intenzív vadászat miatt nem engedélyezik a túrát, tavasszal a szokásos túradömping riaszt el a megrendezéstől. Marad a nyár, amit a várható hőség ellenére, a Balaton közelsége miatt nyugodtabban vállalhatunk be.

A munkálatokat 2006 őszén kezdtük a túra útvonalának bejárásával és lemérésével. Ekkor még kezdetleges módszert alkalmaztunk: kerékpárral mértük le a távot, a szintadatokat térképről olvastuk le. Egyeztettünk a területek tulajdonosaival, majd beindítottuk a túra reklámozását. A TTT évente megjelenő esemény-naptárába és honlapjára, valamint a Magyar Turista júliusi lapszámába kerültünk be. Különböző túrákra szórólapokat vittünk és helyi újságban is hirdettünk.

Apró újításokat alkalmaztunk az igazolófüzetekben: A szintvonalábrán különböző színekkel jeleztük az útvonal minőségét (fekete – betonút, piros – földút, zöld – ösvény, mező, stb.). A füzet hátoldalán matricadarabkák beragasztásával (A nyolc szegmens a római kori erődítményünk alaprajzát adta ki.) igazolhatták az ellenőrzőponton való áthaladást. A díjazások a teljesítések számához lettek kötve. Kisebb tereprendezés (szemétszedés, kaszálás, gallyazás) és a túra útvonalának teljes hosszában történő kiszalagozása után, tűkön ülve vártuk, hogy elérkezzen a nagy nap.